Цели и ключови индикатори на проекта
Генералната цел на проекта, договорена със Световна банка, беше:
Подобряване на покритието, целостта, точността и възможностите за реакция на системите на кадастъра и на имотната регистрация с цел увеличаване на сигурността на собствеността, а оттам и подкрепа на пазара на жилища, селското стопанство, търговията, производството и услугите, както и подкрепа за един ефективен пазар на недвижими имоти, чрез:
1. Създаване на нови цифрови кадастрална карта и кадастрални регистри за част от територията на България, частично от ново заснемане и частично от конвертиране на съществуващи данни
2. Създаване на имотен регистър в електронен вид за част от България, посредством конвертиране на съществуващите актове и съответните индексни регистри от районните съдилища и обвързване на данните от актовете към новите имотни идентификатори, създадени на базата на споменатите по-горе кадастрални проекти
3. Създаване на модерна информационна система за кадастър и за имотен регистър
Tези цели са изпълнени в цялата страна за службите по вписвания и службите по кадастъра в областите, където са изготвени одобрени кадастрални карти за около 4,6 милиона имота, покриващи около 80% от активния пазар на земята в България.
Това се постигна чрез създаване на нови цифрови кадастрални карти и регистри, чрез ремонт на всички офиси и доставка на оборудване, чрез внедряване на съвременна информационна система, чрез усъвършенстване на законодателството и наредбите и накрая чрез подобряване на уменията на персонала в двете организации.
Проекта като модел е един от най – трудните и комплексни проекти на Световната Банка при реализирането им в света изобщо, тъй като за петгодишен период трябва да се направят множество реформи, като:
1. промяна в нормативната база, която да трансформира поименната система на регистрация – в поимотна;
2. институционална промяна – като кадастъра се изгради и поддържа актуален не от няколко институции (общини, поземлени комисии), а само от Агенция по кадастъра, която да се създаде и утвърди; беше създадена и утвърдена и Агенцията по вписвания – отговорна институция за вписванията на документи за собственост;
3. да се разгърнат и техническите дейности по същността на Проекта (изработване на кадастрална карта, сканиране на нотариални актове, изработването на специализирани софтуери, изработването на единна информационна система и др.); да се подпомогне институционалното развитие на АГКК и АВ.
В края на проекта службите по вписванията трябваше да могат да вписват продажбите и ипотеките за 1 ден и да предоставят информацията от системата по вписванията до 3 часа. Съответно регионалните служби на кадастъра трябваше да могат да издават скици на имотите до 3 дни.
Тези цели са изпълнени в цялата страна за службите по вписвания и службите по кадастъра в областите, където са изготвени одобрени кадастрални карти за около 4 милиона имота, покриващи около 80% от активния пазар на земята в България.
Това се постигна чрез създаване на нови цифрови кадастрални карти и регистри, чрез ремонт на всички офиси и доставка на оборудване, чрез внедряване на съвременна информационна система, чрез усъвършенстване на законодателството и наредбите и накрая чрез подобряване на уменията на персонала в двете организации.
Състоянието на договорените ключови индикатори за изпълнение към края на проекта е както следва:
|
Базова стойност |
Прогрес към момента |
Целева стойност към края на проекта |
|||
Описание |
Дата |
Описание |
Дата |
Описание |
Дата |
|
1. Увеличен брой извършени услуги от Агенция по геодезия, картография и кадастър и Агенция по вписванията |
Двете агенции не съществуват и не извършват услуги. Впоследствие АГКК извършва 28 основни услуги, като се наблюдават най-важните осем. Относно АВ – наблюдават се само услугите, свързани с имотната регистрация. |
01.12.2000 |
За АГКК – за 2008 година са извършени 564 808 наблюдавани услуги (почти 100% увеличение годишно). |
31.12.2008 |
АГКК почти удвоява броя на услугите си всяка година, което се дължи на увеличаване на регионите с одобрена кадастрална карта. Услугите на АВ зависят изключително от ситуацията на пазара на недвижими имоти и проекта допринася основно за сигурността на услугите и улеснява тяхното осигуряване. |
31.12.2008 |
2. Съкращаване на времето за транзакция за службите по вписвания и предоставянето на информация за службите по кадастъра. |
Двете агенции не съществуват и не извършват услуги. |
01.12.2000 |
В случай на неоспорима собственост службите по вписвания регистрират продажби и ипотеки за един ден и предоставят информация за три часа. Службите по кадастъра извършват обикновена услуга за три дена и експресна за един ден. |
04.07.2007 |
Извършване на услуги в рамките на един ден за службите по кадастъра и службите по вписвания. |
01.03.2009 |
Междинни индикатори |
|
|
|
|
|
|
1. 28 служби по геодезия, картография и кадастър ремонтирани, с обучен персонал, осигурено оборудване, ИТ подкрепа осигурена. |
Няма обновени и оборудвани офиси. |
01.12.2000 |
28 служби са обновени и оборудвани. |
18.01.2008 |
28 служби са обновени и оборудвани. |
01.03.2009 |
2. Предприемане на действие за създаване на одобрена кадастрална карта за 3 милиона имота в общинските центрове с активен пазар на земята, покриващи приблизително 20% от страната. |
Няма предприети действия. |
01.12.2000 |
4.3 милиона имоти покрити с кадастрална карта. |
31.12.2008 |
3 милиона имоти покрити с кадастрална карта. |
01.03.2009 |