инж. Георги Георгиев в интервю пред в. Строител
инж. Георги Георгиев в интервю пред в. Строител
Инж. Георгиев, първо приемете поздравления от Съвета на директорите и екипа на в. „Строител“ за назначаването Ви за изп. директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). Какво е състоянието на кадастъра в момента? Благодаря за поздравленията и за интереса на Вашия екип към работата ми. Благодаря и на всички, които ми гласуваха доверие и ме подкрепиха в това начинание. Приемам поста с голяма отговорност, отдаденост и поглед към бъдещето за постигане на поставените цели. Дейностите на тази структура обикновено са извън светлините на прожекторите и като резултат нейната роля често е подценявана. Всъщност АГКК е изключително важен фактор за цялостното функциониране на редица браншове и неслучайно с решение на Министерския съвет на Република България е обявена за стратегически обект, а дейностите и данните, които създава и поддържа, са от значение за националната сигурност. Цялостното състояние на Агенцията е много добро с оглед мащабния обем от административни услуги, които предлага и обработва. През годините е постигнат значителен напредък по отношение покритието на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри. Това е огромно постижение, което е резултат от усилията на много хора през годините – служителите на АГКК, изпълнители, представители на местната власт и други институции. Въпреки това съществуват и доста предизвикателства. Все още има населени места, за които липсват кадастрална карта и регистри. Важно е да отбележа, че поддържането на актуалността на кадастралната карта е постоянен процес, който изисква непрекъснати усилия и подобрения в системите и процесите. С промените в собствеността, строителството и териториалното устройство е от критично значение данните в кадастъра да отразяват точно фактическото положение на имотите. И не на последно място имаме нужда от по-добра и автоматизирана интеграция с други регистри и системи, за да осигурим максимална пълнота и коректност на информацията – такъв пример е имотният регистър. Основната ми цел, която искам да постигна, е да се осъществи най-сетне напълно автоматизирана връзка между кадастралния и имотния регистър. Нека не забряваме обаче, че дейностите, които АГКК обезпечава, не са само по отношение на кадастъра. Ангажиментите на структурата се простират доста по-далеч и са регламентирани в редица закони, в т.ч. Закона за геодезията и картографията, Закона за устройство на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), Закона за културното наследство и др., като е необходимо да се работи в посока изпълнение на заложените в тях цели и задачи. Какви са основните Ви приоритети като изпълнителен директор на АГКК? В краткосрочен план ще работя по подобряване на административното обслужване и изпълнение на кадастралните услуги в нормативно определените срокове, както и за приемане на изменението на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) и свързаните с прилагането му подзаконови нормативни актове с цел оптимизация на процесите и намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса. В по-дългосрочен план основните ми приоритети ще бъдат фокусирани в няколко ключови направления. Сред тях е ускоряване на завършването на процеса по цялостно покритие на страната с кадастрална карта и регистри. Това е фундаментът, без който пълноценното електронно управление и ефективното разпореждане с имоти е почти невъзможно. Ще търся възможности за оптимизиране на процесите по възлагане и изпълнение, както и за преодоляване на административни пречки. Повишаване на качеството и актуалността на кадастралната информация е друга ключова задача. Ще работя за внедряване на по-ефективни механизми за поддръжка на кадастъра, включително чрез по-добра координация с общините и други институции, както и чрез използване на съвременни технологии за контрол и обновяване на данните. Следващото направление е развитие и усъвършенстване на електронните услуги. Целта е да осигурим максимално удобен, бърз и сигурен достъп до услугите на АГКК за гражданите, бизнеса и институциите. Ще се фокусираме върху разширяване на обхвата на електронните услуги, подобряване на потребителското изживяване и намаляване на времето за изпълнение. Не на последно място е засилване на комуникацията и сътрудничеството. Откритият диалог и ефективното взаимодействие с всички заинтересовани страни – граждани, бизнес, професионални организации, местна власт и други държавни институции, е от ключово значение за успеха на Агенцията. Какви ще са конкретните стъпки за подобряване на електронните услуги, предлагани от Агенцията? По мое мнение Агенцията е лидер в предоставянето на електронни услуги, като голяма част от тях са не просто електронни, но напълно автоматизирани, т.е. издаването на официални документи – скици, схеми, справки, удостоверения и др., не изисква човешка намеса и се изпълнява изцяло от нововнедрената информационна система. Въпреки това смятам, че дейността по нейното усъвършенстване не трябва да спира и ще работим за подобряване на процесите, намаляване на изискуемата информация и улесняване на навигацията в портала. Осигуряване на по-добра информация и поддръжка за потребителите на електронните услуги, включително чрез онлайн ръководства и често задавани въпроси. Ще търсим възможности за по-добра интеграция с Единния портал за електронни административни услуги и системите на други институции, за да улесним гражданите и бизнеса. Както споменах, сред основните ми приоритети е връзката с имотния регистър, който се поддържа от Агенцията по вписванията. Имате ли планове за интеграция на специализираните кадастрални карти, например по Закона за устройство на Черноморското крайбрежие? Надградената и обновена кадастрално-административна информационна система (КАИС) позволи интегрирането на специализираните карти, създадени по реда на ЗУЧК. Направен е отделен информационен слой, където може да бъде достъпна специализираната информация, съдържаща се в тези карти. Новата информационна платформа дава много широки възможности по отношение интеграция и двустранна връзка със системите на различни институции, органи, дружества и т.н. Като продължение на въпроса бих идентифицирал темата за специализираните карти като дългосрочна цел. Интеграцията на специализираните карти и регистри в единната кадастрална информационна система би била изключително полезна за създаването на пълна и достоверна картина на имотния статус и ограниченията върху имотите. Специализираните карти, създадени по различни закони, като този за Черноморското крайбрежие, за устройство на територията, за горите, за опазване на околната среда и др., съдържат ценна информация, която трябва да бъде достъпна и свързана с основните кадастрални данни. За да се случи това, е необходимо активно да се работи по приемане на наредбите, регламентиращи създаването и поддържането на специализираните карти. Постигането на цялостен информационен модел ще изисква тясно сътрудничество с органите, които създават и поддържат тези специализирани данни. Целта е не просто събиране на информация, а изграждането на единна база, която да позволява лесен достъп и анализ на всички данни, свързани с даден имот или територия. Това е от съществено значение както за държавното управление и местната власт, така и за бизнеса и гражданите, които ще имат достъп до пълната картина. Искам да подчертая, че реализацията на такъв тип идея ще изисква и значителен кадрови ресурс от подготвени експерти. Как оценявате внедряването на новата кадастрална информационна система и какви подобрения планирате в тази насока? Внедряването на нова информационна система винаги е сложен процес и е нормално в началото да има предизвикателства. Новата КАИС е стъпка напред по отношение на технологичната основа и потенциала за развитие. Тя предлага по-модерна архитектура и възможности за интеграция и развитие. Въпреки това съм наясно, че има аспекти, които се нуждаят от подобрение. Имаме обратна връзка от служителите на Агенцията, професионалните организации, от външни потребители, колеги геодезисти, които активно я използват, както и изпълнители относно стабилността, бързината на работа, някои функционалности и интуитивността на интерфейса. На база получената обратна връзка екипите на АГКК и колегите от „Информационно обслужване“ АД работят активно за постигане на търсените резултати. Планираните подобрения включват отстраняване на грешки и повишаване на стабилността на системата. Въз основа на нуждите на потребителите и изискванията на нормативната уредба ще добавяме нови функционалности и ще надграждаме съществуващите. С течение на времето и използването на системата кристализират различни идеи за подобряване на потребителския интерфейс, които ще бъдат реализирани. Ще работим по автоматизацията на платежната система, както и ще осигурим по-добро обучение за служителите на АГКК и по-ефективна техническа поддръжка за всички потребители на системата. По какъв начин може да се подобри комуникацията и обслужването на гражданите и бизнеса от страна на АГКК? Към момента АГКК осигурява различни комуникационни канали за връзка със заявителите на услуги. За целта имаме имейл адрес Виж имейла..., на който експертите ни получават и своевременно обработват постъпилата от потребителите информация по отношение на възникнали технически въпроси за нашия КАИС портал. Създадена е и рубрика „Често задавани въпроси“, където може да се открие много полезна и актуална информация по отношение на възникналите проблеми и техните решения. Както казах, АГКК ще работи в тясно сътрудничество с всички професионални организации в сферата на геодезията и кадастъра за постигане на един открит и ефективен диалог, целящ подобряване на комуникацията и намиране на необходимите решения. Като допъленние ще продължим да полагаме усилия за постигането на четири цели. Първата е прозрачност и достъпност на информацията. В тази посока ще работим за предоставяне на ясна и лесно достъпна информация относно процедурите, изискванията и статуса на заявленията както онлайн, така и на място. Подобряване на работата с на данни, в рамките на което ще работим за утвърждаване на ясни и ефективни процеси за обмен на информация между институциите, като се спазват изискванията за защита на личните данни и за контрол на дейността. потребителите е втората цел. Ще анализираме процесите в приемните на Агенцията и ще търсим възможности за намаляване на времето за обслужване и изчакване, включително чрез допълнително стимулиране на използването на електронните услуги. Третата задача е развитие на онлайн комуникационни канали. За да я осъществим, ще насърчаваме използването на електронна поща и други онлайн форми за запитвания и комуникация, като гарантираме своевременни и изчерпателни отговори. Четвъртата цел е обратната връзка. Планираме да създадем механизми за събиране на обратна връзка от граждани и бизнеса относно качеството на услугите и ще използваме тази информация за непрекъснати подобрения. Какви са плановете Ви за подобряване на сътрудничеството между АГКК и други държавни институции и общини? Взаимодействието с други институции е от основно значение за функционирането на АГКК и за реализацията на проектите с национално и общинско значение. Смятам, че Агенцията има много добре изградена комуникация с всички държавни и общински администрации и в наше лице имат добър партньор. Към момента имаме сключени споразумения за сътрудничество с повече от 160 общински администрации. Осигурени са безплатни възможности, чрез които държавните и общински администрации да получават всякакъв вид кадастрална информация и официални документи под формата на вътрешни електронни административни услуги (ВЕАУ) за изпълнение на техните правомощия. Набелязали сме няколко аспекта, по които да работим за подобряване на сътрудничеството ни. Ще заложим на регулярни работни срещи и координационни съвети. АГКК ще инициира почести и структурирани срещи с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и на министерствата на земеделието и храните, на околната среда и водите, на правосъдието, Агенцията по вписвания, НАП, областните управители и общините. Друго важно направление е развитието на процеси за обмен Следващ аспект са съвместните проекти. В тази връзка ще търсим възможности за реализация на съвместни проекти, които да доведат до по-пълна и точна информация, както и до оптимизиране на административните процеси. Обученията и споделянето на опит също ще е от полза за подобряване на сътрудничеството. Затова ще организираме обучения и ще насърчаваме споделянето на добри практики между служителите на АГКК и тези на други институции и общини. Планирате ли инициативи за улесняване на достъпа до кадастрална информация за различните заинтересовани страни? Благодарение на реализирания проект за надграждане и обновяване на информационните си системи Агенцията предлага възможност за достъп до т.нар. отворени данни, представляващи графични и атрибутивни данни на кадастралната информация, които са напълно безплатни за всички потребители чрез новата КАИС. Те се обновяват на месечна база така, че са изключително подходящи за всеки, който има нужда от такава информация. На второ място с измененията в ЗКИР, които сме внесли, се осигурява възможност за използване на вътрешни електронни административни услуги не само от държавните и общински администрации, но и за допълнителна група потребители – лицата и организациите, предоставящи обществени услуги, в т.ч. нотариусите, съдиите по вписванията, частните съдебни изпълнители, държавните съдебни изпълнители и др. Новите текстове целят максимално облекчаване на административната тежест за гражданите и бизнеса така, че всички потребители на кадастрални услуги да получат навременно и качествено обслужване. Как ще си партнирате с браншовите организации и по-специално с Камарата на строителите в България (КСБ)? Как бихте могли да си бъдете взаимно полезни? Както отбелязах неведнъж, сътрудничеството с браншовите организации е изключително важно, тъй като те представляват реалните потребители на услугите на АГКК и имат ценен опит и познания от практиката. Камарата на строителите в България (КСБ) е ключов партньор, тъй като строителният процес е пряко свързан с кадастралната информация. Планирам открит и постоянен диалог с КСБ и другите браншови организации. Ще инициирам регулярни срещи, на които да обсъждаме текущи проблеми, предложения за подобрения и бъдещи общи действия. Ще имаме взаимна полза. За АГКК тя ще се изразява в получаване на ценна обратна връзка от КСБ относно качеството на кадастралните данни, функционирането на информационната система, ефективността на услугите и административните процедури, предложения за нормативни изменения. Това ще ни помогне да насочим усилията си към реалните нужди на бизнеса. Ползите за КСБ и строителния бранш ще са в няколко посоки: осигуряване на бърз, точен и надежден достъп до актуална кадастрална информация, което е от съществено значение за планирането, проектирането и изпълнението на строителните обекти. Предвиждам съвместна работа по изясняване на нормативни казуси, свързани с кадастъра и строителството, както и възможност за участие в работни групи по теми, пряко касаещи дейността на строителите. Вярвам, че с общи усилия можем да постигнем значителни подобрения, които да улеснят работата на строителния бранш и да допринесат за по-бързата и ефективна реализация на инвестиционните проекти. Четете ли в. „Строител“ и полезно ли е за Вас изданието? Чета както изданието, така и новините, които вестник „Строител“ споделя с читателите си чрез мобилно приложение. Мога откровено да кажа, че е изключително полезно както лично за мен, така и за институцията, която ръководя. Медията предоставя актуална информация за събитията в строителния сектор, анализи на пазара, интервюта с водещи личности, съобщава за законодателни промени и добри практики. За АГКК е важно да сме запознати с процесите и предизвикателствата, пред които е изправен строителният бранш. Вестник „Строител“ е ценен източник на тази информация и помага за по-доброто разбиране на нуждите на бизнеса, с който работим ежедневно. Освен това изданието играе важна роля в комуникацията между институциите и бизнеса, което е от съществено значение за изграждане на ефективно партньорство. Пожелавам на вестник „Строител“ дълги години да радва читателите си с професионализъм и коректност!