6.ДЕЙНОСТИ ПО ПОДДЪРЖАНЕ И РАЗВИТИЕ НА ИНФОРМАЦИОННА СИСТЕМА НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР
Използването на информационните технологии за нуждите на кадастъра и имотния регистър е от изключителна важност, затова тази дейност ще бъде съобразена с:
- Нормативната база;
- Единната информационна стратегия на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и на Министерството на правосъдието;
- Националната стратегия за електронно правителство и Закона за електронното управление.
Обемът и количеството работа зависят от рамките на ресурсната обезпеченост на проектите и свързаните с тях приложения. Акцентът пада върху проверката, актуализацията, развитието и поддържането на ИИСКИР. Работата в тази насока е изключително важна, тъй като е предпоставка за уточняване и налагане на единна технология на работа, която ще рефлектира върху качеството на обслужване на клиентите - основна цел на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и на Агенцията по вписванията.
През първото тримесечие на 2009 г. са приключени дейностите по изграждането и внедряването на Интегрираната информационна система на кадастъра и имотния регистър в Агенцията по геодезия, картография и кадастър и Агенция по вписванията.
Поддържането на ИИСКИР се извършва от фирмата - изпълнител – „Сименс Ай Ти Солюшънс енд Сървисиз” АД. Фирмата – изпълнител осигурява обслужване на информационната система, в съответствие с договора за “Разработка на Интегрирана информационна система за кадастър и имотен регистър, глава “V5.5. Изискванията за Обслужване и поддръжка на Системата”.
Периодът за обслужване (гаранционният срок) е 18 месеца започва от датата на приемане на ИИСКИР.
Обхватът на договореното обслужване включва:
- Поддържане на 2-ро ниво за доставения софтуер на ИИСКИР;
- Приемане на заявки за обслужване и/или филтрация (грешки);
- Анализ на заявките за обслужване;
- Процедура и формуляри за подаване на заявките за обслужване.
Основни моменти в работата през 2009 г.
Една от основните цели през 2009 г. в работата на АГКК е въвеждане в експлоатация на вече внедрената в АГКК и АВ интегрирана информационна система на кадастъра и имотния регистър, като акцентите са:
- Осигуряване на непрекъснат обмен на данни между базите данни на кадастъра и имотния регистър;
- Поддържане на непрекъснатата работа на централния компонент на системата, инсталиран на централното ниво в АГКК и в 28 –те служби. Поддържане и контрол на кадастралната база данни със средствата на системата;
- Въвеждане в експлоатация на отдалечения достъп до кадастралната информация с осигурения чрез системата единен достъп до обменената информация на АГКК и АВ, относно собствеността на недвижимите имоти и до информацията на Геокартфонда. Усъвършенстване правилата за работа с Web-базирания достъп за външни потребители до базите данни на кадастъра и имотния регистър, с гарантиране сигурността на информацията, получаване на услуги чрез заплащане през Интернет;
- Осигуряване чрез средствата на системата на външната интеграция с другите информационни системи, съгласно изискванията на ЗКИР, и създаване ред за достъп до данните в тях;
- Разкриване на нови изнесени работни места, с осигурен отдалечен достъп в нови селища, там където са разположени службите по вписванията;
- Хардуерно, софтуерно и мрежово осигуряване – Доставени са всички софтуерни лицензи за системата – Oracle и ESRI. През второто шестмесечие на 2009 г. предстоят дейностите по изграждане на електронни гишета за автоматизирано подаване на заявления, базирани на разработената вече информационна система. Ще се финализира работата по комуникационната свързаност за службите по геодезия, картография и кадастър чрез осигуряването на двойна свързаност между СГКК и АГКК;
- Чрез изграждане на виртуалната частна мрежа между АГКК и АВ и регионалните им служби ще се осигури обмен на данни и информация в реално време чрез защитен пренос и с постигане ефективност при обслужването на клиенти;
- Инсталация и поддържане на нови системи, които не засягат пряко основната дейност, но са важни за ефективната работа: деловодна система, CAD/GIS системи, счетоводен софтуер и изготвяне на публична и безплатна версия на деловодния модул на ИИСКИР, което ще позволи проследяване на статуса на заявленията, подадени от гражданите.
Периодът на внедряване на Интегрираната информационна система ще бъде последван от изграждане на система за идентифициране и елиминиране на натрупани през годините грешки в персоналните и имотни партиди и развитие на допълнителни функционалности, които ще разширят възможностите й. Предвижда се и продължаване на програмата за сканиране на стари актове и въвеждане на данните от тях, която стартира успешно през 2007 г. Продължава работата по разширяване на вече предоставения отдалечен достъп на държавни органи и институции до ИИСКИР. Нейните функционалности ще бъдат допълнени и адаптирани съобразно подготвяните в момента промени в действащото законодателство. Ще се направи необходимото за уеднаквяване прилагането на закона по отношение на всички граждани и юридически лица, независимо от съдебния район. Продължава разработването на нови услуги, които да бъдат предоставяни на потребителите на ИИСКИР. Предвижда се увеличаване на обема на данните чрез сканиране на стари актове от периода 1990-1998 г. и трансфер на данните от тях в информационната система.
Внедрен е и функционира успешно и модул за отдалечен достъп до ИИСКИР, т.нар. OSS – One stop shop (услуги на едно гише), който позволява извършване на справки за извършени вписвания, отбелязвания или заличавания в реално време от външни служебни потребители: нотариуси, банки, съдебни изпълнители, държавни органи, общини и други. Модулът е базиран на достъпна софтуерна платформа и действа чрез Интернет. Предвижда се да се извърши надграждане на OSS, чрез функционални промени.
Разпределение на финансовите средства:
Таблица № 9
ДЕЙНОСТИ ПО СЪЗДАВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ СИСТЕМИ |
Проект “Кадастър и имотна регистрация” лв. |
Бюджетна субсидия на АВ |
Разработка на информационните системи на кадастъра и имотния регистър |
1 571 300 |
600 000 |
Софтуерни лицензи |
|
100 000 |