Премини към основното съдържание

5. ФУНКЦИОНИРАНЕ НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР

 

5.1. КЛИЕНТИ НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР СА :

  • Собственици на недвижими имоти;
  • Ведомства и организации;
  • Общински служби;
  • Служби за държавна и общинска собственост;
  • Нотариуси, адвокати;
  • Съдилища;
  • Геодезически фирми;
  • Агенции за недвижими имоти, банки, инвестиционни агенти, оценители;
  • Архитектурни бюра, строителни фирми;
  • Предприятия, притежаващи, изграждащи и поддържащи инфраструктура (ВиК, Енергетика, БТК, БДЖ и др.).


5.2. УСЛУГИ И ДЕЙНОСТИ, ИЗВЪРШВАНИ ОТ КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР
Агенцията по кадастър и службите по вписванията ще предоставят следните услуги посредством информационните си сисистеми:

А. Изготвяне на справка, скица, удостоверение и други документи

1. Справка за имот

2. Скица на имот

3. Справка за вписванията по партида на недвижим имот

4. Удостоверение за кадастрално състояние

5. Удостоверение за вписано или невписано обстоятелство в имотния регистър

6. Препис или извлечение от партида от ИР

Б. Предоставяне на данни

7. Извлечение на кадастрални данни в цифров вид

8. Извлечение на данни от партида в цифров вид

9. Копие от кадастрална карта

В. Дейности по поддържането на кадастъра

10. Доброволна или съдебна делба на имоти

11. Разделяне или обединяване на имоти

12. Промяна на трайно предназначение

13. Промяна на административно-териториални и землищни граници

14. Въвеждане на новоизградени, пристроени и надстроени сгради

15. Промяна в очертанията на сгради и самостоятелни обекти

16. Премахване на унищожени сгради и самостоятелни обекти

17. Отразяване на промени при прилагане на регулация или други одобрени проек­ти

18. Отстраняване на непълноти и грешки

Г. Вписване в имотния регистър. Заличаване на вписване

19. Вписване

20. Заличаване на вписване - когато по исков ред е установена неговата недопус­ти­мост или недействителност, както и несъществуването на вписаното обстоятелство

5.3. ОБСЛУЖВАНЕ НА КЛИЕНТИТЕ

Клиентите на информационната система на кадастъра ще бъдат обслужвани от изнесените работни места в териториалните служби на общините, както и в самите служби по кадастъра. Клиентите на информационната система на имот­ния регистър ще се обслужват от службите по вписвания в районните съдилища. Освен от тези бюра собствениците ще могат да получават скици и справки за имота си, издадени от службата по кадастъра, от службата по вписванията и по Интернет отдалечено, чрез всеки регистриран клиент на ИСК и ИСИР в техния район – правоспособни лица, нотариуси, агенции за недвижими имоти и др.

Обслужване с информация, отнасяща се за повече от една област, ще се извършва от централната администрация на Агенцията по кадастъра посредством комуника­ционните връзки на информационната система на кадастъра. То ще обслужва с кадастрална информация централните ведомства и организации.

Сериозно внимание ще се обърне на социалните аспекти при обслужване на гражданите, чрез осигуряване на правна помощ за социално неравнопоставени групи, за жители на отдалечени населени места или изолирани етнически общности. Това ще се осъществява, когато е наложително чрез организиране на безплатни консултации на място от квалифицирани специалисти - юристи и геодезисти.

5.4. ВРЪЗКИ НА ИС НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР С ДРУГИ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ

В процеса на работа ИС на кадастъра и имотния регистър ще осъществява връзка със системите на ЕСГРАОН, ЕКАТТЕ, БУЛСТАТ, регистрите на държавните и общинските имоти, данъчната система и др. Ще се осъществява обмен на данни по заявки и абонаментно обслужване – автоматичен обмен на съобщения между отделните системи при промяна на данни в някоя от тях, които се отнасят до другата система.


5.5 ОЦЕНКА НА ОЧАКВАНИТЕ ПРИХОДИ
Основните приходи се генерират от таксите, които клиентите заплащат за извършваните услуги от службите по кадастъра и службите по вписванията. От тези приходи следва да се търси възстановяване на годишните разходи за функционирането на системата. В таблица №8 е даден броя сделките в Република България, извършени през последните години:

Таблица № 8

Година

Общо

Обст. пров.

Дарения

Продажби

Суперфиции

Ипотеки - догов.

Замяна по нот. дела

Завещания

Конст. актове

Нот. дела по ЗТСУ

Ипотеки

Възбрани

1995

280105

33733

32439

95135

10969

10136

3167

6219

16646

40297

8023

3647

1996

292991

29451

43918

99701

8722

3724

3061

5942

29686

32183

3771

3975

1997

510717

58169

140609

142461

12606

4400

5339

6520

42137

59257

4544

2578

1998

337512

38938

32017

65179

3055

12122

1623

5120

46743

70000

11300

2774

1999

299043

32955

27624

90119

1281

17875

1452

3343

21482

63765

11179

3881

I - IV

2000

92730

5442

11455

43111

375

10828

760

1677

5577

6485

6904

2437

 

От таблицата е видно, че средния брой на сделките е около 300 000 годишно. След като бъдат определени тарифите по чл.8, ал.2 могат да бъдат определени очакваните приходи. Освен от сделки приходи от кадастъра ще се набират и от други услуги по чл. 55, както и глоби определени по чл. 96 и чл. 97. През първите пет години финансирането на системата ще става и със средства от държавния бюджет.

Разходите за първоначалното създаване на Кадастъра и Имотния регистър изглеждат твърде високи, но ползите от тях трябва да се виждат в по – широка перспектива, а не само като постъпления от финансови средства. Има и ползи, които не могат да бъдат определени количествено, като правната сигурност при сделките, подпомагането на пазара на недвижимите имоти, събираемост на данъците върху недвижимите имоти, които оказват благотворно влияние върху много икономически дейности. Добре работещите кадастрална система и система за имотна регистрация косвено ще подпомагат икономиката, управлението на страната, ще намалят риска за банките и ще стимулират чуждите инвеститори към финансиране на стопанската дейност.

В приложение №6 е даден броя на очакваните сделки по съдебни райони и години след създаването на кадастъра по ЗКИР.

5.6. ДЕЙНОСТИ НА АГЕНЦИЯТА ПО КАДАСТЪРА И СЛУЖБИТЕ ПО ВПИСВАНИЯТА В ПРЕХОДНИЯ ПЕРИОД

Съгласно Преходните и заключителни разпоредби на ЗКИР, до одобряването на кадастъра и имотния регистър за съответната територия издаването на скици и вписването на актове, с които се удостоверява правото на собственост и други вещни права, се извършва по досегашния ред. Органите, оправомощени да издават скици на недвижими имоти по ЗТСУ, ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ - техническите служби на общините и поземлените комисии, ще продължат да изпълняват възложени от съответните закони функции, а службите по вписванията ще продължат да вписват актовете по чл.112 от ЗС в персоналните партиди и след 1 януари 2001 г. В преходния период Агенцията по кадастъра поддържа в актуално състояние и отстранява непълноти и грешки по реда на ЗКИР в картите, плановете, регистрите и документацията, създадени по реда на ЗЕК, ЗТСУ, ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ, които е получила по реда на § 6, ал.2 и 3 от ПЗР на ЗКИР.

За да не се допуснат смущения в административното обслужване на физически и юридически лица в резултат от прехвърлянето на правомощията по извършване на услуги по кадастъра от техническите служби и поземлените комисии на Агенцията по кадастъра, моментът на предаването на плановете, картите и регистрите следва да се съчетае с датата на откриване на процедурата за изработване на кадастър и създаването на имотен регистър за съответния район. От този момент административното обслужване, свързано с издаване на скици на недвижими имоти за прехвърляне на правото на собственост, учредяване, прехвърляне, изменение и прекратяване на други вещни права върху недвижимите имоти, доброволни и съдебни делби, промяна на предназначението на имотите и в други, предвидени от закон случаи се поема от правоспособното лице, извършващо техническите дейности по създаването на кадастъра. Агенцията по кадастъра заверява изработените от правоспособното лице скици като му изплаща дължимото възнаграждение.

За да не се нарушава ритъма на обслужване на гражданите в периода на създаване на информационната система на кадастъра, кадастралните планове от МЗГ ще се вземат едва след като е готов кадастъра на урбанизираните територии. МЗГ ще предоставя на АК текущата информация от динамичния регистър за землищата, за да се работи по създаването на интегрирана кадастрална карта и ще продължи поддържането на кадастъра. След като информационната система на кадастъра е готова, МЗГ предоставя на АК актуалните данни в съответствие със ЗКИР. От този момент поддържането на кадастъра се извършва от АК.

За да се оцени качеството на съществуващите кадастрални планове на населените места, е необходимо те да бъдат оцифрени и актуализирани, като се вземат под внимание и настъпилите изменения с прилагането на регулационните планове. Редът и начинът за оцифряване на годните за използване планове се урежда с Наредбата по чл.31 на ЗКИР. Тези дейности се предвижда да бъдат извършени в срок от 5 години. Така оцифрените планове ще позволят да се решат в преходния период следните задачи:

  • Преминаване към компютърно издаване на скици и обслужване на гражданите от Техническите служби към общините;
  • Поддържането на плановете ще става в цифров вид;
  • Създава се възможност за подобряване на качеството на оцифрените планове при извършването на сделки, което е за сметка на разпоредителите;
  • Осъществяване на връзка със системата за вписване, което в значителна степен ще облекчи създаването на предварителните партиди;
  • Създават се необходимите условия за предварително попълване на базата данни, като се осъществи връзка с данъчния регистър;
  • Техническите служби ще се обучат да работят с компютърна система и да осъществяват комуникационна връзка с други системи.

РЕКАПИТУЛАЦИЯ ЗА АК

 

Години

Видове разходи (в хил.лв)

Всичко

х.лв

Заплати,

осигуровки

и издръжка

Материално

и техническо оборудване

Технически

дейности

 

Инф. система на кадастъра

2001

1 932

1 300

2 668

270

6 170

2002

3 008

1 938

11 167

1 563

17 676

2003

3 847

1 000

12 370

699

17 916

2004

4 661

865

14 696

742

20 964

2005

5 495

500

17 409

985

24 389

2006

6 339

1 000

16 961

244

24 544

Общо

25 282

6 603

75 271

4 503

111 659

 

Забележка : в сумите е включено ДДС

РЕКАПИТУЛАЦИЯ ЗА СВ

 

Години

Видове разходи (в хил.лв)

Всичко

х.лв

Материално техническо оборудване

Дейности по създаване на партиди

Инф. система на имотния регистър

2001

0

40

120

160

2002

932

314

963

2209

2003

563

548

927

2038

2004

214

568

584

1366

2005

284

668

810

1762

2006

150

668

2040

2858

Общо

2143

2806

5444

10393

 

Забележка : в сумите е включено ДДС.

 

slogan bg