2. ИНСТИТУЦИОНАЛНО ИЗГРАЖДАНЕ И РАЗВИТИЕ НА АГЕНЦИЯТА ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР
2.1. АГЕНЦИЯ ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР – ОСНОВНИ ФУНКЦИИ
Агенцията по геодезия, картография и кадастър към Министъра на регионалното развитие и благоустройството е създадена на основание Закона за кадастъра и имотния регистър със задача да създава и поддържа кадастъра на страната. Първият устройствен правилник на А генцията е приет с ПМС № 169 от 14.08.2000г. (обн., ДВ, бр. 69 от 22.08.2000г., изм. и доп., обн. ДВ, бр. 62 от 2001г.), вторият е приет с ПМС № 240 от 15.10.2002г. (обн., ДВ, бр. 99 от 22.10.2002г.), третият е приет с ПМС № 302 от 10.11.2004г. (обн., ДВ, бр. 103 от 2004г., изм., ДВ, бр. 49 от 2005г.) и четвъртият е приет с ПМС № 225 на 15.09.2007г.
Агенцията е юридическо лице - второстепенен разпоредител с бюджет на МРРБ, със седалище гр. София и осъществява своята дейност чрез 28 териториални звена - служби по геодезия, картография и кадастър, разположени в административните центрове на областите. За улесняване обслужването на гражданите с кадастрална информация са създадени изнесени работни места на агенцията в 19 общински центрове.
С новоприетия Закон за геодезията и картографията (в сила от 11 април 2006 г.) на Агенцията са възложени за изпълнение и дейностите по геодезия и картография, във връзка с което е променено и името й.
Агенцията по геодезия, картография и кадастър изпълнява основните си функции съгласно:
1. Закона за кадастъра и имотния регистър:
• създаване и поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри за територията на цялата страна;
• извършване на административно-техническо обслужване на гражданите, ведомствата, общините и други потребители на кадастрална информация;
• разработване на законови и подзаконови нормативни актове в областта на кадастъра и геодезията, както и програми и концепции за развитие на дейността;
• осъществяване на дейността по кадастъра координирано с дейностите по имотния регистър, ЕКАТТЕ, БУЛСТАТ, ЕСГРАОН, регистрите на държавните и общинските имоти;
• поддържане на държавния геодезически, картографски и кадастрален фонд;
• водене на регистрите на лицата, правоспособни да извършват дейности по кадастър, по геодезия и по картография;
2. Закона за геодезията и картографията:
• създаване и поддържане на държавните топографски карти в мащаби 1 : 5 000 и 1 : 10 000 за територията на страната;
• поддържане на държавната нивелачна мрежа и на мрежата от мареографни станции;
• поддържане на геодезическите мрежи с местно предназначение;
• създаване и поддържане на топографски бази данни и на геоинформационната система;
• въвеждане на стандарт за обмен на гео-данни и т.н.
2.2. КАДРОВО ОСИГУРЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ
Съгласно Устройствения правилник, Агенцията по геодезия, картография и кадастър с е структурира в обща и специализирана администрация . Териториалните звена на агенцията - службите по геодезия, картография и кадастър са част от специализираната администрация и са разположени в административните центрове на областите. Численият състав на всяка една служба се развива в зависимост от големината на областта и броя на населените места в нея, съответно от броя на недвижимите имоти, които се обслужват.
Агенцията работи за усъвършенстване обслужването на гражданите с кадастрална информация, във връзка с което се създават изнесени работни места в сградите на общинските администрации.
Съгласно ЗКИР, след одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри, дейностите по обслужването на гражданите и юридическите лица с кадастрална информация, преминават от техническите служби на общините и от общинските служби по земеделие и гори към Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Във връзка с това с всяка измината година се увеличава значително обема дейности, които служителите изпълняват, и което изисква и налага съответно увеличение на щатния състав на Агенцията.
В периода на създаване на кадастралната карта се извършват голям обем допълнителни работи по контрол на качеството на техническите дейности, по приемане на кадастралните карти и кадастралните регистри и по въвеждането им в информационната система. При изпълнението на тези дейности служителите на Агенцията по геодезия, картография и кадастър се подпомагат от външни изпълнители.
В приложение № 1 са посочени подробни данни за числения състав на Агенцията по геодезия, картография и кадастър за периода от 2001 г. до 2007 г. – съгласно предвижданията по Дългосрочната програма и реално отпуснатите, както и за финансовите средства за издръжка на Агенцията – предвиждани и отпуснати. В същата таблица са посочени и необходимите числен състав и финансови средства за издръжка и за 2007 г., 2008 г., 2009 г. и 2010 г.
В табл. 3 са посочени обобщени данни за числения състав и за финансовите средства за издръжка на Агенцията общо за периода 2001 г. - 2010 г. – отпуснати и предвиждани.
Таблица № 3
Година |
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Численост на АГКК |
|
отпус |
отпус |
отпус |
отпус |
отпус |
отпус |
отпус |
прогр. |
прогр. |
прогр. |
Изпълнителен директор |
бр. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Главен секретар |
бр. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Обща администрация |
бр. |
21 |
21 |
21 |
37 |
39 |
38 |
40 |
45 |
50 |
50 |
Спец.администрация в централата |
бр. |
46 |
46 |
46 |
32 |
44 |
31 |
46 |
60 |
80 |
80 |
Спец.администрация в службите |
бр. |
147 |
147 |
147 |
195 |
251 |
240 |
313 |
394 |
468 |
468 |
Общо щатни бройки |
прогр. |
240 |
302 |
366 |
419 |
466 |
506 |
536 |
500 |
600 |
600 |
в АГКК |
реал. |
216 |
216 |
216 |
266 |
336 |
311 |
401 |
|
|
|
Необходими средства за заплати и осигуряв. |
хил. лв |
939 |
1209 |
1341 |
1571 |
2366 |
3128 |
4568 |
8389 |
10699 |
12110 |
Необходими средства за издръжка |
хил. лв |
432 |
1154 |
1234 |
2473 |
1882 |
2264 |
3350 |
7415 |
8937 |
10524 |
Всичко средства за АГКК |
хил. лв |
1371 |
2363 |
2575 |
4044 |
4248 |
5392 |
7918 |
15804 |
19636 |
22634 |
От изнесените подробни данни в приложение № 1 е видно, че в периода от 2002 г. до 2006 г. Агенцията по геодезия, картография и кадастър ежегодно работи с щатен състав средно 150 – 200 бройки по-малък от предвидения по програмата, независимо от постоянно нарастващия обем извършвани дейности.
През 2007 г. Агенцията по геодезия, картография и кадастър вече обслужва с кадастрална информация гражданите и юридическите лица във всичките 28 областни служби по геодезия, картография и кадастър. Ежемесечно се увеличава територията с одобрена кадастрална карта, при което значително нараства броя на гражданите и клиентите, на които Агенцията предоставя административно-технически услуги.
През 2006 г. Агенцията е извършила 347 728 броя услуги за гражданите и юридическите лица. Ръстът на услугите през 2006 г. спрямо 2005 г. е 298 %, което означава тройно увеличение на натовареността най-вече на служителите от службите по геодезия, картография и кадастър. Само за периода от 1 януари 2007 г. до 1 юли 2007 г. Агенцията е извършила 327 078 броя услуги като планираните до края на годината услуги ще надхвърлят 500 000 броя. Този висок ръст на услугите води и до същия ръст на приходите, които Агенцията внася в държавния бюджет.
Т ехническите дейности по създаването на кадастъра ще продължават да се извършват от правоспособни лица, поради което за 2008 г., 2009 г. и 2010 г. е предвиден минимален числен състав н а службите по геодезия, картография и кадастър , необходим само за поддържане на кадастъра , за обслужване на гражданите и за администриране и контрол на дейностите по геодезия и картография .
2.3. МАТЕРИАЛНО И ТЕХНИЧЕСКО ОБОРУДВАНЕ
З а нормалното изпълнение на дейностите в Агенцията по геодезия, картография и кадастър, за осъществява нето на контрол на техническите дейности и з а проверка качеството на създаваната кадастрална карта, както и за изграждането и оборудването на Държавния геодезически, картографски и кадастрален архив и др., трябва и през периода 2008 г. – 2010 г. да бъде осигурен необходимия сграден фонд (вкл. и за приемни за гражданите), офис-оборудване, автомобили, геодезическа и фотограметрична апаратура, вкл. GPS - апаратура и др.
Все още повечето от службите по геодезия, картография и кадастър не разполагат с необходимите и подходящи по площ и разположение работни помещения за обслужване на клиенти. Обикновено службите ползват помещения на 4, 5 или по-горен етаж, което ги прави неудобни за големия брой клиенти, които се обслужват ежедневно.
В съответствие с изготвените проекти за ремонт на офисите на службите по геодезия, картография и кадастър през 2007 г. ще бъд е ремонтиран офис а в гр. Видин , както и в градовете, където се предвижда допълнително откриване на изнесени работни места в сградите на общински те администрации .
Все още с особена сериозност стои проблемът с броя и площта на ползваните от службите по геодезия, картография и кадастър помещения. Като се има предвид огромния по обем архив (специализиран фонд съгласно Закона за националния архивен фонд) , който се съхранява и поддържа, както и значителното техническо оборудване – геодезически инструментариум, компютри, скенери, плотери и друго офис-оборудване, е необходимо спешно осигуряване на допълнителни работни помещения, помещения за архива, както и специално създадени за обслужване на гражданите приемни.
В приложение № 2 са посочени финансовите средства за строителни работи, извършени в сградите на централната администрация на Агенцията и на службите по геодезия, картография и кадастър и за закупените офис-оборудване и автомобили в периода от 2001 г. до 2007 г. – съгласно предвижданията по Дългосрочната програма и реално о съществените. В същата таблица са посочени и необходимите финансови средства за тези цели за 2007 г., 2008 г., 2009 г. и 2010 г.
От изнесените данни в приложение № 2 е видно, че в периода от 2002 г. до 2006 г. Агенцията по геодезия, картография и кадастър е завършила почти всички основни строителни дейности и офис-оборудване в сградите на териториалните си звена.
В табл. 4 са посочени изразходваните финансовите средства за строителни работи, офис-оборудване и автомобили, реализирани в периода 2001 – 2006 г., както и планираните средства необходими за 2007, 2008, 2009 и 2010 години :
Видове дейности |
Стойност в хил. лв |
|||||||||
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
изпълн |
изпълн. |
изпълн. |
изпълн. |
изпълн |
изпълн |
прогр. |
прогр. |
прогр. |
прогр. |
|
1. Строителни работи : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
АГКК - централна администрация |
3 |
10 |
|
723 |
1336 |
115 |
|
450 |
|
|
Клас A - София |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Област София |
|
|
188 |
12 |
|
|
|
|
120 |
|
Софийска област |
|
|
187 |
12 |
|
|
|
|
120 |
|
Клас B - големи областни центрове |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бургас |
|
|
98 |
8 |
5 |
|
|
300 |
|
|
Варна |
|
|
248 |
28 |
14 |
|
|
|
80 |
|
Пловдив |
|
|
|
346 |
|
14 |
|
|
125 |
|
Русе |
|
|
109 |
8 |
6 |
|
|
50 |
|
|
Клас C - по-малки региони |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Благоевград |
|
106 |
5 |
|
|
|
|
|
70 |
|
В.Търново |
|
111 |
6 |
4 |
|
|
|
300 |
|
|
Видин |
|
|
|
4 |
|
|
300 |
|
|
|
Враца |
25 |
38 |
|
|
|
|
|
150 |
|
|
Габрово |
|
|
128 |
|
|
|
|
|
|
70 |
Добрич |
|
51 |
3 |
|
|
36 |
|
|
80 |
|
Кърджали |
|
|
|
183 |
|
8 |
|
|
|
50 |
Кюстендил |
|
|
141 |
|
|
|
|
|
|
50 |
Ловеч |
|
113 |
6 |
|
|
|
|
300 |
|
|
Монтана |
|
|
|
163 |
|
8 |
|
|
|
40 |
Пазарджик |
|
111 |
6 |
|
|
|
|
8 |
|
|
Перник |
|
86 |
4 |
|
|
|
|
|
80 |
|
Плевен |
|
38 |
108 |
|
|
|
|
|
|
70 |
Разград |
|
|
|
4 |
|
194 |
|
|
|
|
Силистра |
|
102 |
|
|
|
|
|
|
80 |
|
Сливен |
|
105 |
6 |
|
|
|
|
|
|
60 |
Смолян |
145 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
70 |
Ст.Загора |
|
|
110 |
16 |
|
|
|
|
|
60 |
Търговище |
|
|
|
|
|
92 |
|
70 |
|
|
Хасково |
|
|
|
4 |
|
31 |
|
100 |
|
|
Шумен |
|
|
184 |
10 |
10 |
|
|
|
|
60 |
Ямбол |
|
68 |
7 |
|
|
|
|
70 |
|
50 |
2. Офис оборудване |
171 |
807 |
1032 |
2190 |
630 |
1484 |
|
|
|
|
3. Автомобили |
86 |
|
76 |
772 |
179 |
8 |
|
350 |
|
700 |
ОБЩО ВСИЧКО |
430 |
1779 |
2652 |
4487 |
2180 |
1990 |
300 |
2148 |
755 |
1280 |