Премини към основното съдържание

5. ФУНКЦИОНИРАНЕ НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР

 

5.1. КЛИЕНТИ НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР СА :

  • Собственици на недвижими имоти;
  • Ведомства и организации;
  • Общински служби;
  • Служби за държавна и общинска собственост;
  • Нотариуси, адвокати;
  • Съдилища;
  • Геодезически фирми;
  • Агенции за недвижими имоти, банки, инвестиционни агенти, оценители;
  • Архитектурни бюра, строителни фирми;
  • Предприятия, притежаващи, изграждащи и поддържащи инфраструктура (ВиК, Енергетика, БТК, БДЖ и др.).


5.2. УСЛУГИ И ДЕЙНОСТИ, ИЗВЪРШВАНИ ОТ КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР
Агенцията по кадастър и службите по вписванията ще предоставят следните услуги посредством информационните си сисистеми:

 

А. Изготвяне на справка, скица, удостоверение и други документи

1. Справка за имот

2. Скица на имот

3. Справка за вписванията по партида на недвижим имот

4. Удостоверение за кадастрално състояние

5. Удостоверение за вписано или невписано обстоятелство в имотния регистър

6. Препис или извлечение от партида от ИР

Б. Предоставяне на данни

7. Извлечение на кадастрални данни в цифров вид

8. Извлечение на данни от партида в цифров вид

9. Копие от кадастрална карта

В. Дейности по поддържането на кадастъра

10. Доброволна или съдебна делба на имоти

11. Разделяне или обединяване на имоти

12. Промяна на трайно предназначение

13. Промяна на административно-териториални и землищни граници

14. Въвеждане на новоизградени, пристроени и надстроени сгради

15. Промяна в очертанията на сгради и самостоятелни обекти

16. Премахване на унищожени сгради и самостоятелни обекти

17. Отразяване на промени при прилагане на регулация или други одобрени проек­ти

18. Отстраняване на непълноти и грешки

Г. Вписване в имотния регистър. Заличаване на вписване

19. Вписване

20. Заличаване на вписване - когато по исков ред е установена неговата недопус­ти­мост или недействителност, както и несъществуването на вписаното обстоятелство

 

5.3. ОБСЛУЖВАНЕ НА КЛИЕНТИТЕ

Клиентите на информационната система на кадастъра ще бъдат обслужвани от изнесените работни места в териториалните служби на общините, както и в самите служби по кадастъра. Клиентите на информационната система на имот­ния регистър ще се обслужват от службите по вписвания в районните съдилища. Освен от тези бюра собствениците ще могат да получават скици и справки за имота си, издадени от службата по кадастъра, от службата по вписванията и по Интернет отдалечено, чрез всеки регистриран клиент на ИСК и ИСИР в техния район – правоспособни лица, нотариуси, агенции за недвижими имоти и др.

Обслужване с информация, отнасяща се за повече от една област, ще се извършва от централната администрация на Агенцията по кадастъра посредством комуника­ционните връзки на информационната система на кадастъра. То ще обслужва с кадастрална информация централните ведомства и организации.

Сериозно внимание ще се обърне на социалните аспекти при обслужване на гражданите, чрез осигуряване на правна помощ за социално неравнопоставени групи, за жители на отдалечени населени места или изолирани етнически общности. Това ще се осъществява, когато е наложително чрез организиране на безплатни консултации на място от квалифицирани специалисти - юристи и геодезисти.

 

5.4. ВРЪЗКИ НА ИС НА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР С ДРУГИ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ

В процеса на работа ИС на кадастъра и имотния регистър ще осъществява връзка със системите на ЕСГРАОН, ЕКАТТЕ, БУЛСТАТ, регистрите на държавните и общинските имоти, данъчната система и др. Ще се осъществява обмен на данни по заявки и абонаментно обслужване – автоматичен обмен на съобщения между отделните системи при промяна на данни в някоя от тях, които се отнасят до другата система.


5.5 ОЦЕНКА НА ОЧАКВАНИТЕ ПРИХОДИ
Основните приходи се генерират от таксите, които клиентите заплащат за извършваните услуги от службите по кадастъра и службите по вписванията. От тези приходи следва да се търси възстановяване на годишните разходи за функционирането на системата. В таблица №8 е даден броя сделките в Република България, извършени през последните години:

 

 

 

 

Таблица № 8

Година

Общо
Обст. пров.
Дарения
Продажби
Суперфиции
Ипотеки - догов.
Замяна по нот. дела
Завещания
Конст. актове
Нот. дела по ЗТСУ
Ипотеки
Възбрани
1995
280105
33733
32439
95135
10969
10136
3167
6219
16646
40297
8023
3647
1996
292991
29451
43918
99701
8722
3724
3061
5942
29686
32183
3771
3975
1997
510717
58169
140609
142461
12606
4400
5339
6520
42137
59257
4544
2578
1998
337512
38938
32017
65179
3055
12122
1623
5120
46743
70000
11300
2774
1999
299043
32955
27624
90119
1281
17875
1452
3343
21482
63765
11179
3881

I - IV

2000

92730
5442
11455
43111
375
10828
760
1677
5577
6485
6904
2437

 

 

От таблицата е видно, че средния брой на сделките е около 300 000 годишно. След като бъдат определени тарифите по чл.8, ал.2 могат да бъдат определени очакваните приходи. Освен от сделки приходи от кадастъра ще се набират и от други услуги по чл. 55, както и глоби определени по чл. 96 и чл. 97. През първите пет години финансирането на системата ще става и със средства от държавния бюджет.

Разходите за първоначалното създаване на Кадастъра и Имотния регистър изглеждат твърде високи, но ползите от тях трябва да се виждат в по – широка перспектива, а не само като постъпления от финансови средства. Има и ползи, които не могат да бъдат определени количествено, като правната сигурност при сделките, подпомагането на пазара на недвижимите имоти, събираемост на данъците върху недвижимите имоти, които оказват благотворно влияние върху много икономически дейности. Добре работещите кадастрална система и система за имотна регистрация косвено ще подпомагат икономиката, управлението на страната, ще намалят риска за банките и ще стимулират чуждите инвеститори към финансиране на стопанската дейност.

В приложение №6 е даден броя на очакваните сделки по съдебни райони и години след създаването на кадастъра по ЗКИР.

 

5.6. ДЕЙНОСТИ НА АГЕНЦИЯТА ПО КАДАСТЪРА И СЛУЖБИТЕ ПО ВПИСВАНИЯТА В ПРЕХОДНИЯ ПЕРИОД

Съгласно Преходните и заключителни разпоредби на ЗКИР, до одобряването на кадастъра и имотния регистър за съответната територия издаването на скици и вписването на актове, с които се удостоверява правото на собственост и други вещни права, се извършва по досегашния ред. Органите, оправомощени да издават скици на недвижими имоти по ЗТСУ, ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ - техническите служби на общините и поземлените комисии, ще продължат да изпълняват възложени от съответните закони функции, а службите по вписванията ще продължат да вписват актовете по чл.112 от ЗС в персоналните партиди и след 1 януари 2001 г. В преходния период Агенцията по кадастъра поддържа в актуално състояние и отстранява непълноти и грешки по реда на ЗКИР в картите, плановете, регистрите и документацията, създадени по реда на ЗЕК, ЗТСУ, ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ, които е получила по реда на § 6, ал.2 и 3 от ПЗР на ЗКИР.

За да не се допуснат смущения в административното обслужване на физически и юридически лица в резултат от прехвърлянето на правомощията по извършване на услуги по кадастъра от техническите служби и поземлените комисии на Агенцията по кадастъра, моментът на предаването на плановете, картите и регистрите следва да се съчетае с датата на откриване на процедурата за изработване на кадастър и създаването на имотен регистър за съответния район. От този момент административното обслужване, свързано с издаване на скици на недвижими имоти за прехвърляне на правото на собственост, учредяване, прехвърляне, изменение и прекратяване на други вещни права върху недвижимите имоти, доброволни и съдебни делби, промяна на предназначението на имотите и в други, предвидени от закон случаи се поема от правоспособното лице, извършващо техническите дейности по създаването на кадастъра. Агенцията по кадастъра заверява изработените от правоспособното лице скици като му изплаща дължимото възнаграждение.

За да не се нарушава ритъма на обслужване на гражданите в периода на създаване на информационната система на кадастъра, кадастралните планове от МЗГ ще се вземат едва след като е готов кадастъра на урбанизираните територии. МЗГ ще предоставя на АК текущата информация от динамичния регистър за землищата, за да се работи по създаването на интегрирана кадастрална карта и ще продължи поддържането на кадастъра. След като информационната система на кадастъра е готова, МЗГ предоставя на АК актуалните данни в съответствие със ЗКИР. От този момент поддържането на кадастъра се извършва от АК.

За да се оцени качеството на съществуващите кадастрални планове на населените места, е необходимо те да бъдат оцифрени и актуализирани, като се вземат под внимание и настъпилите изменения с прилагането на регулационните планове. Редът и начинът за оцифряване на годните за използване планове се урежда с Наредбата по чл.31 на ЗКИР. Тези дейности се предвижда да бъдат извършени в срок от 5 години. Така оцифрените планове ще позволят да се решат в преходния период следните задачи:

  • Преминаване към компютърно издаване на скици и обслужване на гражданите от Техническите служби към общините;
  • Поддържането на плановете ще става в цифров вид;
  • Създава се възможност за подобряване на качеството на оцифрените планове при извършването на сделки, което е за сметка на разпоредителите;
  • Осъществяване на връзка със системата за вписване, което в значителна степен ще облекчи създаването на предварителните партиди;
  • Създават се необходимите условия за предварително попълване на базата данни, като се осъществи връзка с данъчния регистър;
  • Техническите служби ще се обучат да работят с компютърна система и да осъществяват комуникационна връзка с други системи.

 

РЕКАПИТУЛАЦИЯ ЗА АК

 

Години
Видове разходи (в хил.лв)
Всичко

х.лв

 

Заплати,

осигуровки

и издръжка

Материално

и техническо оборудване

Технически

дейности

 

Инф. система на кадастъра
2001
1 932
1 300
2 668
270
6 170
2002
3 008
1 938
11 167
1 563
17 676
2003
3 847
1 000
12 370
699
17 916
2004
4 661
865
14 696
742
20 964
2005
5 495
500
17 409
985
24 389
2006
6 339
1 000
16 961
244
24 544
Общо
25 282
6 603
75 271
4 503
111 659

 

Забележка : в сумите е включено ДДС

РЕКАПИТУЛАЦИЯ ЗА СВ

 

Години
Видове разходи (в хил.лв)
Всичко

х.лв

 

Материално техническо оборудване
Дейности по създаване на партиди
Инф. система на имотния регистър
2001
0
40
120
160
2002
932
314
963
2209
2003
563
548
927
2038
2004
214
568
584
1366
2005
284
668
810
1762
2006
150
668
2040
2858
Общо
2143
2806
5444
10393

 

Забележка : в сумите е включено ДДС.

 

slogan bg